Lucrezi in Social Media? Iata ce greseli risti sa faci!

Lucrez in social media de peste 6 ani si sunt o multime de lucruri pe care nu le stiu. Si totusi e normal sa fie asa.

SocialMediaQuotePNG

Pentru ca social media este un domeniu in care lucrurile se schimba in fiecare minut si daca vrei sa te consideri “social media specialist” atunci trebuie sa ai capacitatea de a invata zilnic si de a fi la curent cu toate aceste modificari. Asa ca e normal ca acum sa nu stii sa faci anumite lucruri si totusi sa le poti face pe cele despre care nu stiai nimic acum o saptamana.

Insa una e sa inveti si sa nu stii unele lucruri si alta e sa faci greseli “de copil mic” si sa te dai mare specialist. Asta pe langa faptul ca eu continui sa cred ca nu exista specialisti in social media in Romania, ci doar oameni care activeaza in acest domeniu.

Si daca tot ne pierdem vremea pe retelele sociale si mai si castigam ceva bani din asta lucrand pentru branduri, ar fi indicat a evitam sa facem greseli ca cele de mai jos:

– sa crezi ca social media inseamna “Buna dimineata” pe pagini

– sa dai pe mana unui incepator pagina ta de Facebook si sa il lasi sa isi faca de cap

– sa te ocupi de social media, dar sa nu ai conturi personale pe retelele sociale

– sa nu raspunzi in timp util comentariilor si intrebarilor primite

– sa postezi doar despre tine, produsele tale si cat de tare esti

sa folosesti doar imagini in toate mesajele tale

– sa consideri ca nu ai nevoie de Social Media

socialmedia_dont

– sa masori rezultatele doar in functie de numarul de like-uri

– sa pui prea multe intrebari si sa oferi prea putine raspunsuri

sa iti faci conturi peste tot doar pentru ca e la moda

– sa postezi si atunci cand nu ai nimic de transmis, doar pentru ca trebuie

– sa nu stii ce fac si comunica celelalte departamente din companie

– sa postezi acelasi lucru, in acelasi timp, pe toate retelele sociale

– sa ignori in totalitate functia de client service a retelelor sociale

– sa consideri ca Social Media = Facebook

– sa nu fi dat niciodata un export data din Insights (Facebook)

– sa nu stii ce inseamna Google Analytics si Bitly.com si Tracking Code

– daca fanii sunt impertinenti, sa le raspunzi cu acelasi ton

– sa crezi ca daca pui mii de poze pe Instagram cu cate 10 hashtag-uri fiecare o sa ai succes

sa nu iti promovezi in offline conturile de retele sociale

– sa lasi toate conturile pe mana unui singur om si sa uiti sa il scoti de la “Admin” dupa ce il dai afara

– sa consideri ca social media e un job care se face doar intre 9:00 si 18:00

Acestea sunt doar o parte din greselile frecvente pe care brandurile le fac in Social Media. Voi mai stiti si altele?

3 Comments

  1. Matei

    Bun articol, Sabina! mi-a placut si cea mai mare parte dintre chestii sunt adevarate si (din pacate) practicabile la scara mare atat la noi cat si afara.
    Am, insa, cateva observatii mici:
    – in Romania exista specialisti in Social Media, insa cei mai multi sunt freelanceri sau angajati in companii mari care-i platesc bine (si unde au parte de stagii de training super faine)
    – SM nu inseamna “buna dimineata”, insa inseamna si asta in masura in care limbajul conversational este recomandat in posturi vs. limbaj protocolar/sintetic
    – nu prea poti oricum sa te ocupi de conturi SM daca nu ai implicit cont personal (FB si LinkedIN cel putin)
    – legat de folosirea imaginilor in mesaje. Este recomandata doar in masura in care o poza este mai de impact (ca si marime alocata in newsfeed) decat un post tip text sau (unele) linkuri de web. o poza este mai de impact si prinde ochiul mai repede decat un titlu (chiar si bun), deci nu e de evitat. internetul a intrat deja in epoca Vizuala, in care se pune peste tot accent din ce in ce mai mare pe asta (grafica/layout/vizual)
    – nu e numai la moda sa ai conturi peste tot ci este si indicat si util. fiecare platforma este un “navod” aruncat, o sansa in plus de a fi gasit (chiar si pe rezultate in google, caci aceste platforme populare au pagerank si vizibilitate f bune), in plus daca nu esti undeva iti scazi automat si sansele de a face lead-uri si de a aduce trafic catre “baza” din cat mai multe locuri. deci este +BrandAwareness, +TopOfMind +impact. Ideea e sa stii ce, cum si cand comunci pe fiecare platforma
    – “sa postezi cand nu ai nimic de transmis” – nu as pune asta pe lista neagra. e ok sa postezi cat mai mult, avand in vedere reach-ul mic pe care actualmente (cel putin FB) il are. mai multe posturi, mai multe sanse sa ajungi la oameni diferiti. poti aduce +valoare cu fiecare post daca este facut cu cap. poti sa pui si o imagine inspirationala, fara mesaj fara nimic si tot transmiti ceva (legat de tine, de valorile tale, de ceea ce te defineste dincolo de partea business-oriented)
    – e ok sa postezi acelasi lucru pe toate platformele, DAR atat timp cat arhitectura mesajului este adaptata la fiecare public tinta si platforma in parte (continutul e acelasi, impachetarea trebuie sa difere)
    – multe hashtaguri pe instagram e oarecum un mecanism de succes, atat timp cat nu sunt taguri imbecile sau prost-gandite, care nu au rata mare de repeat sau nu sunt suficient de consistente pentru a te ajuta la agregarea content-ului si la largirea expunerii. multi followers externi iti vin si pe tag-urile astea. altfel te adresezi exclusiv unui nr limitat de followers pe care ii ai la un moment.

    in rest excelent punctat! asteptam cu interes si alte materiale pe tema SM!

    • Buna 🙂 Ma refer la specialisti cu studii, cu diploma, acreditati. Poate exista dar au cursuri internationale 🙂 Na, parerea mea. Inseamna si “buna dimineata” nu doar asta, cum cred multe tinere. Crede-ma, sunt foarteeee multe persoane care fac Social Media dar nu au conturi personale (cunosc eu minim 10). Trebuie sa ai si imagini si texte si link-uri si sa vezi care au mai mult reach, engaged, talking about etc. Greseala multora e ca pun doar poze sau nu pun deloc. Insist sa nu cred ca oricine trebuie sa fie pe orice retea sociala 🙂 Mai bine in putine locuri si bine decat in toate si prost. Ai dreptate, ma refeream la impachetare (plus ca daca ai legat Fb de Twitter cum o sa sune “Like” pe Twitter?). Asta cu multe hashtag-uri vine de la persoanele si brandurile care pun minim 10-15 hashtag-uri de nu mai vezi descrierea (e acelasi lucru ca la tag-urile unui articol unde mai mult de 5 sunt deja prea multe). Multumesc mult 🙂

  2. Adina

    Salut! Pe principiul promovarii pozitive, as spune sa scrii un articol si despre cum o companie respecta regulile mentionate de tine si cum obtine rezultate. Stiu ca probabil ar fi greu, dar poate nu neaparat. Ce spui? Cred ca prin puterea exemplului se pot face multe si influenta in bine oameni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.