#ÎnvațăSocialMediaCuSabina – KPI principali în social media

Scriu pe blogul acesta de aproape 10 ani și acum 6 ani am inaugurat rubrica de social media. Nu am făcut-o organizat însă, iar acum este momentul! De aceea am început proiectul editorial #ÎnvațăSocialMediacuSabina și sper să vă fie de ajutor. Unele articole o să fie cu resurse, altele cu super noutăți analizate de mine și majoritatea o să fie cu lecții pentru începători 🙂 De ce? Pentru că nu cred că există suficiente informații pentru ei și mereu e loc de mai bine.

kpi

În primele 10 episoade am aflat de unde să începi, ce schimbări sunt la notificările Facebook, ce să nu faci niciodată în social media, ce să faci sau nu ca social media manager, cum să îți promovezi conturile de social media, ce exemplu pozitiv am eu pentru voi, cum folosesc eu Save de la Facebook,  care sunt ideile principale după Future of Media 2017 și ce noutăți aduce Facebook’s Year In Review.  Le găsești pe toate aici. Astăzi e rândul unui articol pe care mi l-au cerut mulți, dar niciodată nu am avut timp să îl fac. Iată ca a sosit momentul mult așteptat 🙂

Este vorba de KPI principali în Social Media, așa cum îi văd eu, din experința mea în zona de e-commerce (în ultimii 6 ani cred). Așa că nu o luați ca pe o literă de lege. vă rog. Până la urmă acești KPI sunt setați pornind de la cei de business, de marketing etc. Nu sunt la fel în orice companie și în orice domeniu. Unii caută awareness, alți trafic și prea mulți vânzări. Unii sunt la început, alții au deja milioane de fani. E normal să avem KPI diferiți, însă cred că unii dintre ei se regăsesc peste tot, într-o ordine diferită și cu procente diferite de importanță.

Am să notez aici 3 cei mai relevanți pentru mine:

Trafic pe site sau / și blog 

Indiferent ce ai face, social media trebuie să îți aducă trafic pe site și / sau blog. Mai ales în zona de e-commerce. Și normal, atunci când ai ce să le oferi și îți dorești asta. Că poate ai obiectiv de awareness și gata (dacă ești CocaCola, de exemplu). Dacă site-ul tău nu merge sau nu e așa cum ți-ai dori sau nu e optimizat pentru mobile, mai bine lasă-te. Jobul omului de SM e să îți aducă oamenii pe site, mai departe e treaba ta cum îi păstrezi acolo, cum îi faci să se plimbe prin site și să cumpere.

Cum aduci trafic pe site? Nu e ușor, dar nici greu. Calendarul tău editorial trebuie să cuprindă link-uri spre produsele de pe site, spre articolele de pe blog, spre diferite promoții, oferte, pagini cu servicii etc. Le testezi, vezi ce merge și ce nu, faci planul astfel încât, de exemplu, să le zici o dată pe lună că ai chat pe site sau că ai și un blog etc. Atenție, ai grijă la procentul de statusuri cu link spre tine (să nu fie prea mare, aș spune cam 30-40% maxim). Și încă ceva, nu toate rețelele sociale pot aduce trafic, da? Facebook poate, Instagram greu de tot, Twitter ar putea cu cifre mari, Pinterest mai greu etc …

Apoi, un specialist în Analytics ți-ar spune să pui UTM-uri în link-uri. Ca să poți să vezi de unde vin și ce fac oamenii ăia. Au dat click 1000 oameni pe postarea cu ultima ofertă de aspirator? Great. Câți au și cumpărat? Câți au umblat prin site și pe unde? Cum îi remarketezi apoi? Și ce bounce rate ai? Și ce avg time on site? Pe lângă asta alegerea de a prescurta link-uri cu Bitly e a ta (atenție, sunt date publice, le poate vedea oricine dacă pune un + la final de link). Eu o fac, alții nu pentru că au făcut teste și oamenii dau click mai des pe link-uri clare, unde știu din prima că îi duc spre site. Ai observat ce am spus, da? Teste! Doar așa o să știi ce merge bine pentru tine și ce nu. Soluția nu este uitatul în grădina celuilalt …

Engagement rate

Știu că ai vrea să sari la reach sau la nr de likes prima dată. Eu aș pune înainte engagement rate. Ce înseamnă asta? Procentul de persoane care au interacționat cu pagina ta de Facebook într-o perioadă anume. Adică ăia care au dat like, comment, share etc. Așa vei vedea cât de eficient este conținutul tău pentru comunitatea ta.

Ce contează că ai 1.000.000 fani dacă doar 10 îți dau like? Ce contează dacă atingi 10.000 oameni dacă dau 5 dau click pe link? De aceea reach-ul și nr de fani nu sunt așa de importante pentru mine. Dacă ai un engagement rate peste medie, like-urile o să devină o consecință. Așa că engagement rate este un calcul:

La ce o să te ajute? Să vezi ce procent de fani activi ai pe pagină în comparație cu concurența, ce content merge cel mai bine. Astfel vezi că o fotografie are 10.000 people reached, dar 50 likes și 3 shares și 0 clicks pe link. Iar o întrebare are 5000 people reached, 10 likes, 50 comments și 100 click pe link. E o diferență mare, nu? Apoi stabilești care din astea te ajută mai mult și așa stabilești pe viitor ce vei posta.

Cum îl creștem? Conținut de calitate, conținut viralizabil, user generated content, postări legate de influencerii cu care colaborezi, întrebări care instigă la discuții, concursuri (care să respecte legea, regulile și îndrumările Facebook) și articole de blog de maxim interes pentru comunitate.

Unde îl vezi? În Insights Tools cel mai ușor, eu îl iau din Zoomsphere în general (abonament, 300 euro pe lună).  Când exista “people talking about this”, împărțeai nr de fani la cifra asta și gata. Una e dacă îți dadea 2% și alta dacă 20%, nu?

Reach

Să știți că îl adaug aici doar pentru că este important pentru clienți și agenți. Pentru șeful care nu este specialist, dar este sedus de numere mari. Ceea ce e foarte important este că acel reach nu înseamnă că atâția oameni au văzut postarea ta, ci că atâția ar fi putut să o vadă. Nu am uitat de cele 2-4 secunde pe care le avem la dispoziție pentru a atrage atenția cu conținutul nostru, da? Și că dăm toți scroll cu viteza luminii. Și că mulți avem setată opțiunea de video on care pornește automat un clip? Deci haideți să nu ne păcălim singuri, vă rog.

E bine să ai reach mare. Normal. Dacă ai 100 people reached e una, dacă ai 10.000 e alta. Crește probabilitatea să ai un engagement mai mare și apoi un trafic mai mare pe site. Atenție că trebuie făcută diferența clară între reach organic, viral și paid. Eu îl iubesc pe cel viral pentru că înseamnă că am realizat conținut căruia oamenii au simțit că vor să îi dea share. Eu le urmăream și pe asta în Zoomsphere, dar le puteți vedea și în Insights direct.

Sigur mai sunt mulți KPI de luat în considerare. Eu am lucrat într-un ecommerce în care raportam și tranzacții. Nu pentru că era obligatoriu sau pentru că social media vinde (nu vinde, doar influențează), ci pentru că mă ajuta să înțeleg anumite lucruri.

Concluzia finală este una singură: A-B testing! 

Vă recomand și acest articol scris de Vali Petcu.  L-aș da mai departe mereu clienților care cer doar o postare pe Instagram și apoi urlă că nu au vândut nimic în ziua aia!

Pentru orice întrebări sau sugestii de viitoare articole, știți deja unde mă găsiți 🙂

Bonus – ce să nu faci niciodată în social media

Bonus – un exemplu de așa da în social media

Bonus – social media în România, așa da!

—————————————————————————————-

Sunt Community Marketing Coordinator cu o experiență de aprox 10 ani dintre care 5 ani de management. Am lucrat ca freelancer sau angajat pentru branduri precum F64, RCS&RDS, Autovit, Mercador, Nutline, Fiesta, PaginaMedicala.ro, Dentist.ro etc. Susțin cursuri, workshop-uri și prezentări despre social media & community. În plus scriu pe blogul SabinaCornovac.ro din aprilie 2008. Află mai multe despre mine aici. Citește toate articolele din categoria #ÎnvațăSocialMediacuSabina. Și hai pe grup să discutăm aici

 

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.