Cum e cu feedback-ul constructiv?

Anul acesta, atâta cât a trecut din el, este deja guvernat pentru mine de cuvântul “feedback”. La muncă, acasă, cu prieteni, cu necunoscuți, învăț în fiecare zi să ofer și să primesc feedback constructiv.

Image result for feedback

Iar una din întâlnirile pe care le-am avut la birou pe subiectul acesta a fost atât de mișto și de plină de învățăminte că mi-am dorit tare mult să notez și aici, pentru voi, câteva idei principale. Sunt sigură că o să vă ajute atât în viața profesională cât și în viața privată, personală. Nu sunt literă de lege, nu sunt perfecte, sunt doar idei utile din punctul meu de vedere:

  • e foarte important să dai feedback pe loc, cât mai aproape de moment, nu după mult timp când poate nici nu mai este valabil sau nu se mai poate face nimic pt îndreptarea situației
  • feedback-ul trebuie să fie în general bidirecțional – în companii, de exemplu, atât de la management către echipă cât și invers (ceea ce nu prea se întâmplă)
  • feedback-ul poate să fie o experiență plăcută, nu una de care să fugă toți
  • începe cu aspecte pozitive, dar nu te axa pe ele, e vital ca la final receptorul să înțeleagă ce a greșit sau nu
  • folosește mai mult persoana I (eu m-am supărat, mie mi s-a părut – față de tu nu ai făcut, tu trebuia)
  • când intri într-o discuție de tip feedback limitează lucrurile mai puțin pozitive la maxim 2-3, nu e ok să arunci pe cineva, din prima, o mulțime de probleme să creadă că e chiar cel mai praf …
  • încearcă să duci discuția spre soluții gen “tu cum ai face ca pe viitor să nu se mai repete?”
  • “agenda” discuției este – faptă, cauză, efecte, soluții
  • ai grijă ca acel feedback să fie cu adevărat de ajutor
  • decide singur de ce dai acel feedback (că dacă doar vrei să te bagi în seamă sau să faci rău … atunci avem o problemă)
  • scopul principal este – HOW CAN WE IMPROVE
  • nu te speria de feedback și nu încerca să scapi de el, doar prin exercițiu vei ajunge să dai feedback cu adevărat util, constructiv și bine primit de către receptor
  • iar când primești tu feedback, asumă-ți de la început că o persoană te vede într-un anumit fel, dar asta nu înseamnă că are totală dreptate. Analizeză, trece totul prin filtrul tău personal, ascultă și alte păreri dacă ai nevoie …
  • nu te transforma în judecător – momentul în care trebuie să dai feedback nu este acela în care intri într-o sală de judecată … focusează-te pe “eu aș face așa” nu pe “nu ar trebui să …”
  • concentrează-te pe CUM nu pe CE (e mult mai important cum se face sau nu un anumit lucru, decât ce se face exact)

Eu am învățat tare multe din aceste discuții. Mai ales să pun întrebări înainte să fac acuzații. Adică în loc să spun “nu s-a rezolvat deloc problema asta” să aleg să mă exprim astfel “am observat că nu am reușit să înaintăm cu această discuție, cum pot ajuta?”. Deja mă ajută mult să mă controlez și sunt din ce în ce mai ZEN și mai controlată. Ceea ce îmi cam șochează prietenii care știu cât de colerică și impulsivă pot să fiu când mi se pune pata pe ceva.

Și la final vă las cu un citat de la Bill Gates și discursul lui de la TED pe acest subiect 🙂

Image result for We all need people who will give us feedback. That’s how we improve.

So, aveți ceva feedback pentru mine :)?

 

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.