Scriu pe blogul acesta de aproape 10 ani și acum 6 ani am inaugurat rubrica de social media (care nu înseamnă doar Facebook!). Nu am făcut-o organizat însă, iar acum este momentul! De aceea am început proiectul editorial #ÎnvațăSocialMediacuSabina și sper să vă fie de ajutor. Unele articole o să fie cu resurse, altele cu super noutăți analizate de mine și majoritatea o să fie cu lecții pentru începători 🙂 De ce? Pentru că nu cred că există suficiente informații pentru ei și mereu e loc de mai bine.
Scriu acest articol fix în timp ce la ProTV e o știre despre cum Mark Zuckerberg a anunțat joi schimbări majore în algoritmul Facebook (vorbim de afișarea postărilor pe NewsFeed) și a pierdut foarte mulți bani, 3.3 miliarde de dolari. Pentru că a decis să schimbe strategia obiectivul rețelei de la conținut la socializare de calitate. Ca să citez exact trecem la “to help you have more meaningful social interactions” în loc de “to help you find more relevant content”.
Au trecut cam multe zile de când s-a anunțat schimbarea, au scris majoritatea bloggerilor din domeniu și ai zice că gata. Eu am decis că e mai bine să scriu la rece, după ce analizez bine situația și mă bucur cu adevărat de timpul liber 🙂 Sigur nu a citit toată lumea în bula căruia sunt eu tot ce au scris cei din bula mea. Dacă înțelegeți ce vreau să spun. Mai scurt, ne explică Barack Obama:
Să revenim la subiect. Spuneam în titlu că eu abia aștept. De ce? Primele mele reacții de joi au fost
- păi despre asta a fost Facebook încă de la început
- super, se va curăța piața
- e o provocare să facem content de calitate și viralizabil, care să fie dat mai departe prin useri
- poate asta ne forțează să ne gândim mai mult la ei și mai puțin la noi
Au trecut 4 zile și am aceeași părere. Între timp mi-am dat seama și care sunt cei care o să sufere cel mai mult din cauza noutăților anunțate:
- cei care cred că social media = Facebook
- cei care încă mai postează pe pagini doar bună dimineața și seara bună, cu foto furate de pe net eventual
- cei care nici nu știu ce înseamnă o strategie de social media, content, community …
- cei care sunt super specialiști doar pentru că au cumpărat 10.000 fani (și nici nu știu că au 3-4 likes pe postare)
- cei care nu știu ce înseamnă KPI și consideră că like, share și comment sunt tot!
- cei care și-au bazat toată strategia de social media pe concursuri cu like&share
Nu are sens să mai continui, ați înțeles ce vreau să spun. E normal să te panichezi când îți dai seama că munca ta devine mai grea, că o să trebuiască să pui osul la treabă și o să descoperi și tu, pentru prima dată, ce înseamnă calitate vs cantitate. Wow! De parcă Facebook ar trebui să fie drăguț cu tine, să îi fie milă și să îți facă treaba. Toată treaba!
So, ca să nu o lungesc mai mult decât trebuie, notez aici câteva observații personale în calitate de social media lover sau worker de peste 10 ani 🙂
- Facebook nu e perfect. Facebook nu e tot. Facebook dă erori. Facebook greșește. Facebook numără views azi într-un fel și mâine în alt fel. Facebook e boss și tu doar te folosești de el. Tu muncești și Facebook face bani. Și dacă tu ești creativ și faci reach organic pe bune Facebook nu face bani. Iar dacă traficul tău se bazează doar pe Facebook și el pică, tu ai dispărut. Sau îți amintești că Facebook e o afacere și bagi bani. Pentru că dacă ai “murit” și nu ai o strategie reală de content & community corect făcută, nimeni nu își mai amintește de tine!
- Nu se va schimba nimic mâine. Nici poimâine. O să dureze ceva. Nu e ușor să faci curat la tine acasă, dapăi pe ditamai Facebook. Cine vrea, se apucă acum să schimbe câte ceva. Cine nu, o să facă scandal mai încolo când o să rămână fără job pentru că nu va putea justifica bugetele investite în like & share & love & comment ….
- Ne plângem mereu că NewsFeed-ul e plin cu chestii pe care nu le vrem. E prima dată când, măcar la nivel declarativ, Facebook face ceva în privința asta și tot nu ne convine? Ce avem de făcut? Să apreciem mai mult ce ne place, ca ei să știe că aia vrem să vedem. Să dăm like pe bune, să dăm share pentru că ne place cu adevărat și să ignorăm conținutul de care ne-am săturat.
- O să vedem multe statusuri cu “See first” și profile ale angajaților care vor începe să își promoveze angajatorul din ce în ce mai mult (deci înflorește piața de brand de angajator, social media pentru HR și comunicare internă etc)
- O să înflorească cei care au content de calitate, care se gândesc la user mai mult decât la brand, care au auzit de comunitate, care știu să citească date, să facă research și să ofere publicului lor fix ce vrea. O să fie mai greu. Dar ce e ușor pe lumea asta și are super rezultate?
- Anul ăsta se va spune și mai mult pe la conferințe cât de important e să ai spațiul tău. Blogul sau site-ul tău. Nu al lui nenea Mark. Poate de data asta o să și asculte cei care au băgat toate bugetele în Facebook și apoi au zis că social media sucks și ei vor banii înapoi.
- Influencerii – un termen deloc iubit în România. Care are deja primul lui conferință organizată de Cristian Manafu. Ei o să înflorească iar bugetele agențiilor și brandurilor se vor duce spre conturile lor personale. Acum rămâne să vedem cine vrea doar 10.000 likes pentru o foto cu o rochie superbă și cine vrea trafic de calitate, vânzări și engagement. Sau mai bine zis, cine știe să își seteze obiectivele în mod realist.
- Inovează, testează, măsoară, compară, optimizează, învață să citești date și să înțelegi contextul. Hai că nu e așa greu!
Iată câteva link-uri utile pentru voi, cu informații detalii și opinii pe care le respect (nu înseamnă obligatoriu că și sunt total de acord cu ele):
Facebook nu e ONG de binefacerere, via Victor Kapra
Pentru orice întrebări sau sugestii de viitoare articole, știți deja unde mă găsiți 🙂
—————————————————————————————-
Sunt Community Marketing Coordinator cu o experiență de aprox 10 ani dintre care 5 ani de management. Am lucrat ca freelancer sau angajat pentru branduri precum SavaBros, F64, RCS&RDS, Autovit, Mercador, Nutline, Fiesta, PaginaMedicala.ro, Dentist.ro etc. Susțin cursuri, workshop-uri și prezentări despre social media & community. În plus scriu pe blogul SabinaCornovac.ro din aprilie 2008. Află mai multe despre mine aici. Citește toate articolele din categoria #ÎnvațăSocialMediacuSabina. Și hai pe grup să discutăm aici.
Nu prea inteleg eu mare lucru cu social media, dar imi plac articolele tale de pe blog, te urmaresc de cand erai la F 64…
Am scris acum aici, doar sa iti urez muuult succes in tot ce iti doresti! Esti supeeer ambitioasa din cate am citit eu despre tine.
Bafta muuulta! ?.
Spooor si noroc ❤️??
Buna, Carmen. Iti multumesc mult pentru cuvintele frumoase si emoticoanele galbene 🙂 Nu trebuie sa intelegi mult din social media, daca iti face placere poti invata usor usor pt ca eu ma adresez incepatorilor in general. In rest, sper sa iti placa si celelalte articole de pe blog care nu au nicio legatura cu acest subiect. Te imbratisez cu drag ❤️
Heeey! Multumim pentru mentiune 🙂
Cu drag!
Heiii, faceti o treaba super, so, de ce nu?