Episodul 16 din seria #ÎnvațăSocialMediacuSabina este despre cum un grup de Facebook poate să fie soluția pentru cei care se tem de reach-ul organic care, se presupune, o să cadă în perioada următoare.
Am cont de Facebook din 2008 și, acum, după multă curățenie, fac parte din doar 54 de grupuri de Facebook. Aici vezi și tu din câte faci parte. Și poți să vezi dacă nu cumva ai rămas membru în grupuri care nu te mai reprezintă 🙂 În 4 din aceste grupuri sunt admin și, până de curând, am fost admin și membru activ într-unul cam 18 ore pe zi timp de peste 2 ani.
Sper ca această experiență să mă ajute să vă ofer câteva sfaturi sincere și obiective. Pentru că în perioada următoare foarte multe branduri o să aleagă să își facă grup pentru a încerca să recupereze reach-ul organic care scade. Bine, să fim sinceri, el scade în special pentru că și calitatea contentului se duce pe râpă … Dar am avut deja discuția asta AICI.
Grupurile reprezintă întoarcerea la comunități, la ceea ce Facebook a fost la început. Mai ales pentru că engagementul acolo poate să fie chiar și de 4-5 ori mai mare decât pe pagina de fani. De ce? E simplu.
Oamenii simt că fac parte dintr-o comunitate, o familie, o “sectă”. Lasă notificările pornite pentru că îi interesează cu adevărat ce se discută, se sfătuiesc, discută, povestesc, fac schimb de experiențe, sunt dornici să cunoască oamenii din spatele brandului și să simtă că au un cuvânt de spus. Și, mai ales, se ajută între ei pentru că despre asta este vorba într-o comunitate. Am spus numai de bine până acum. Îți vine să faci un grup acum, nu? Citește mai departe, te rog, și nu te arunca cu capul înainte fără să știi toate implicațiile. Altfel, peste o lună o să îmi spui că ai 10 persoane active (dintre care 5 sunt părinții și frații) și că ți-am dat o idee super nașpa.
DA – ce să faci pe grupul brandului tău?
– decide de la început dacă vrei un grup Public, Closed sau Secret
– alege o echipă de moderatori și admini care să fie disponibil pentru a ajuta comunitatea
– stabilește de la bun început regulile grupului și discută-le cu comunitatea, pe măsură ce aceasta crește
– include grupul în acțiunile tale de user generated content
– învață să citești Insights de pe grup și folosește-te de ele
– descoperă-ți ambasadorii brandului și lasă-i să strălucească
– promovează-l peste tot unde consideri necesar și încurajează-ți fanii, clienții și prietenii să se alăture
– învață în fiecare zi ceva de pe grup și aplică-l pentru creșterea brandului tău
– din când în când, fără exagerare, cere-le părerea despre produsele tale și ai grijă ca întotdeauna să ții cont de feedback-ul lor (e unul din cele mai urâte lucruri ever, să ceri o părere și apoi să te stergi la fund cu ea)
– scoate la iveală membrii foarte implicați să mulțumește-le în public
– în planul tău de content, social media, marketing sau ce este el, stabilește de la început ce le vei oferi în plus celor care sunt pe grup (să afle primii ofertele sau noile produse, să citească primii articolele de pe blog, să organizezi concursuri, să îi chemi la întâlniri, să aibă drept de vot pt ceva etc …)
– știu că e greu, dar pe grup vei face extrem de mult Customer Service și trebuie să te pregătești pentru asta (nu degeaba am ajuns eu să stau 18 pe pe zi online pe un grup de 45.000 persoane …)
NU – ce să nu faci niciodată pe grupul brandului tău?
– nu îl folosi pentru a vorbi despre tine, pentru asta ai pagina
– nu încerca să îți vinzi produsele, oamenii care au ajuns acolo, și au și rămas, deja te cunosc …
– nu uita de tot ce înseamnă brandul tău, valorile sale, regulile sale etc
– nu încerca să te ocupi singur de el, ai nevoie de o echipă de moderatori și admini pe care membrii să îi respecte cu adevărat
– nu adăuga oameni în grup fără voia lor
– nu exagera cu întrebările, sondajele de opinie și alte tactici prin care să descoperi ce le place – mai muncește și tu!
– nu uita să îi sancționezi imediat cei care încalcă regulile – altfel vor ajunge să îți conducă grupul
– e alegerea ta ce faci, dar eu la grupurile mari nu am permis publicarea postărilor fără aprobarea unui admin sau moderator (motiv: spam, postări fără sens, bătaie de joc, instigare la ceartă, lipsa celor 7 ani de acasă etc).
– nu uita niciodată că nu toți știu sau vor să citească și să respecte un regulament, deci nu lăsa garda jos!
– nu îți fie frică de feedback-ul pe care îl vei primi și nu uita că ești acolo ca reprezentant al brandului, așa că lasă acasă nervii și toate cuvintele urâte pe care ai vrea să le spui celor care te calcă pe nervi
– nu îți promova grupul pe alte grupuri (o să ți se întâmple și ție să să vezi atunci ce te vei enerva)
– nu posta în toate grupurile de pe pământ link-uri cu brandul tău (scuze, dar am o problemă și cu bloggerii care lasă același link, eventual în același timp, într-o mulțime de grupuri …)
Așa că decizia e la tine. Dacă ai resursele necesare și crezi că ai ce să oferi în plus unei comunități, go for it. Dacă nu, atunci încearcă alte metode de promovare ale brandului tău. Important e ca, orice ai alege, implicarea ta să fie 100%!
Pentru orice întrebări sau sugestii de viitoare articole, știți deja unde mă găsiți 🙂
—————————————————————————————-
Sunt Community Marketing Coordinator cu o experiență de aprox 10 ani dintre care 5 ani de management. Am lucrat ca freelancer sau angajat pentru branduri precum SavaBros, F64, RCS&RDS, Autovit, Mercador, Nutline, Fiesta, PaginaMedicala.ro, Dentist.ro etc. Susțin cursuri, workshop-uri și prezentări despre social media & community. În plus scriu pe blogul SabinaCornovac.ro din aprilie 2008. Află mai multe despre mine aici. Citește toate articolele din categoria #ÎnvațăSocialMediacuSabina. Și hai pe grup să discutăm aici.