fbpx

Cum se spune? “Publicitatea negativa tot publicitate e”. Nu va suparati, unde ati invatat asta? Care profesor a spus asta in viata lui? Sper ca putini … spre niciunul!

In acest articol se vorbeste despre miturile din publicitate si guerrila marketing si unul dintre ele este acesta “Bad publicity is better than no publicity at all.”

bad_publicity

Adevarul este spus apoi: “Bad publicity is bad for your business. No publicity is a lot healthier for you. People just love to gossip, especially about businesses that have done something so awful that the media exposes it. Guerrillas love publicity but avoid bad publicity because they know it spreads faster than wildfire.”

Pe langa asta, foarte important este rezultatul pe termen lung. Investim acum, facem o campanie sau o reclama super aiurea, toti o sa vorbeasca despre noi, toti bloggerii o sa ne injure, Facebook-ul o sa se umple de numele nostru ca doar atunci ca e de rau totul devine viral mult mai repede. Ce data langa e o injuratura sau de fapt vorbesc despre cat de prosti suntem? Cati se gandesc ca pe viitor, pe termen lung, rezultatul este egal cu zero si utilizatorii vor retine doar cum ti-ai batut joc de ei?

Cititi articolul lui Victor Kapra despre situatia de la F64 care pe mine m-a socat. Ma intreb cati au reactionat pe loc … sau toti au luat cadoul si abia acasa au scris pe blog suparati? Ideea e ca le va fi foarte greu sa treaca peste acest moment. Si iata cum isi cer scuze deja de 3 ori intr-un video. Pentru ca nu, ei nu se compara cu ce a facut ROM cand si atunci toti patriotii au iesit la lumina. Ci poate cu prostia Subway, unde clientul a fost cel care a retras video-urile in cauza, despre care va invit sa cititi aici (atentie la comentarii).

Poti sa muncesti ani de zile si sa ai un brand pozitiv, il poti distruge in 5 minute cand iti bati joc de jurnalisti, de oamenii care au incredere in tine, de publicul tau si de clientii pe care ai vrea sa ii alaturi mereu. Si ajungi la glume de genul “Press F64 to destroy your brand“. Si sa pierzi ceva extrem de pretios: increderea!

Va rog sa imi spuneti voi daca vi se pare ca se merita sa faci asa ceva doar ca sa vorbeasca o zi toata lumea de tine, de rau?

Poate vrei să citești

10 thoughts on “Publicitatea negativa – buna sau rea?

  1. nici eu nu sunt de parere ca publicitatea negativa e tot publicitate si implicit ne bucuram de ea.

    pe de alta parte, cand vorbim de “bad publicity” pot exista cazuri in care “profesionistilor” sa nu le placa ceea ce faci dar perceptia clientului obisnuit sa fie una pozitiva.

    ce e mai important/grav, ca 10 profesionisti te critica sau ca 200 de potentiali clienti gasesc initiativa ta mai degraba amuzanta?

    1. Acei 10 profesionisti sunt influenceri, sunt A-listeri, sunt oameni care au comunitati de zeci de mii de oamenii care au citit o minciuna si acum afla adevarul si, cel mai des, sunt de acord cu cel pe care il citesc 🙂

  2. Povestea celor de la F64 cred ca a fost o idee nefericita si prea putin analizata. Nu le-am urmarit politica de promovare, dar dupa parerea mea ideea in sine cu “preluarea” facea din start povestea interesanta doar pentru oamenii din industrie interesati de cifre.

    De exemplu pentru mine e important sa aiba oferta bogata, preturi bune, servicii prietenoase. Ma intereseaza prea putin structura actionariatului sau cum arata cifrele ultimului lor exercitiu financiar.

    Au facut o boacana si au cam dat dovada de lipsa de viziune, ca sa nu zis profesionalism pe partea de PR, cu toate astea eu nu sunt convins ca pe termen lung vor avea foarte mult de suferit de pe urma acestui episod.

  3. Nu exista publicitate rea , ci doar buna sau PROASTA ! La ei cam asta a fost – sunt doua variante , fie chiar era sa fie cumparati de cineva , care cumva s-a sucit in ultimul moment si au nascocit repede ceva pe genunchi cum s-ar zice , fie chiar au venit cu o campanie MEGA ULTRA PROASTA DE PROMOVARE . Fiindca era un magazin de hipsteri si fotografi de nunti din tara , probabil ca-si vor pastra mare parte din clientela , dar cu semne de indoiala . Au mai auzit si altii de ei , dar oricum aia nu prea cumpara asa ceva … asa ca ce sa zicem … la glume mai bune

  4. Daca privesti dpdv al jurnalistului sau al bloggerului da, e cam aiurea sa faci glume de autobaza. Cu ocazia asta s-au vazut si bloggerii care scriu doar pentru trafic, aruncand prea usor si prea repede cu noroi. Nu era mai bine daca cei 10 ” A-listeri” super profesionisti, asteptau comunicatul de presa si nu trageau concluzii?
    Treaba asta ar trebui sa fie o lectie atat pentru firme cat si pentru bloggeri.
    Din punctul meu de vedere mi-e absolut indiferent si nu voi ezita sa cumpar de la F64 daca am nevoie de ceva din oferta lor.

  5. Sabi, de obicei trebuie sa stii sa faci “bad publicity”….cei de la F64 au facut o prostie si numai timpul va spune daca a dat rezultate. Totusi as vrea sa stiu, dupa cum spuneai, daca a refuzat cineva cadoul primit pentru ca am o vaga presimtire ca nu prea a fost asa….

  6. Ce zici tu acolo-şa?

    Acei 10 profesionisti sunt influenceri, sunt A-listeri, sunt oameni care au comunitati de zeci de mii de oamenii care au citit o minciuna si acum afla adevarul si, cel mai des, sunt de acord cu cel pe care il citesc 🙂

    Acei oameni sunt ce? Din cum ai dat-o din condei acei 10 ar putea fi uşor confundaţi cu un preot şi zecile alea de mii de oameni din comunităţi cu proverbiala turmă. Să fim drepţi, zic. Câţi dintre aceşti 10 nenumiţi, că nu-i frumos, au puterea de a spune „cumpără produsul X de la firma Y pentru că eu am făcut-o şi merită” sau varianta negativă şi pe urmă pot afirma (susţinuţi de dovezi, evident) că după acest sfat au cumpărat măcar câteva sute de oameni din zecile alea de mii produsul respectiv?!

    Singurul care a făcut aşa ceva (cel puţin din câte am văzut eu) a fost Zoso, care a lansat o recomandare pe Feisbuc şi în urma respectivei recomandări au comandat vreo câteva zeci de persoane (parcă, nu mai ştiu cu siguranţă numărul) din câte au văzut recomandarea şi au dat eternul Share. În rest, nimic. Şi asta aşa, pe scurt, ca să nu devin tehnic şi să spun că pe mine personal nu mă interesează ce spune „influencer-ul” (Doamne, ce de doi lei sună, da’ nah! e romgleza de baltă) despre un aparat foto sau un robot de bucătărie atâta timp cât el nu e în stare să ţină un aparat foto în mână cum trebuie şi nu găseşte butonul de on/off al robotului. Şi cam ăsta e cazul majorităţii „influencer-ilor” (cu excepţiile de rigoare, evident).

    Acum, că F64 a dat-o în baltă cu un comunicat de presă care nu a indus în eroare ci a dezinformat total e cu totul altă treabă. Da, în mediile business respectiv jurnalism civilizate / serioase un comunicat de presă e baza relaţiei mass-media – consumatori şi clienţi, e adevărat. Anunţul putea fi făcut într-un alt mod, poate un comunicat de presă care să dea loc de interpretări şi cu unele mici sugestii / indicii despre ceea ce se va întâmpla cu adevărat şi cu siguranţă nu ar fi ieşit acest fiasco jurnalistico-bloggeristic. Dar şi reacţiile de după, când blogosfera şi presa au început să arunce cu zoaie de noroi şi alte substanţe în F64 şi agenţia de „PR” (şi aici pun ghilimele pentru că noţiunea de PR este prezentă şi aplicată în România cu ghilimele şi ca o glumă, din câte văd), au fost tipic autohtone.

    Din câţi au fost prezenţi la conferinţa de presă, fie jurnalişti fie bloggeri, câţi au avut verticalitatea şi coloana vertebrală să se ridice, să spună că nu-i interesează caracterul evenimentului şi se simt insultaţi pentru dezinformarea de care au avut parte şi să plece în căutarea unor subiecte de care ei şi cititorii lor sunt interesaţi? Şi câţi au stat la conferinţă, au servit una-alta (cum se face pe la conferinţele de presă, că deh! trebuie să mănânce şi gura jurnalistului / blogger-ului un ceva înainte de a se apuca de scris), eventual şi-au luat sacoşica pregătită şi pe urmă s-au aşezat la birouri să scrie mizerii?

    Pe mine unul nici nu m-au pierdut de client şi nici nu m-au câştigat de client după manevra asta. Pentru că nu mă ghidez după PR-ul pe care îl are o firmă atunci când vreau să cumpăr ceva ci după preţurile afişate. Şi cum F64 le are cam ridicate (şi asta într-un mod pe care nu-l înţeleg) faţă de magazinele din afara României, prefer să aştept câteva zile în plus pentru livrarea comenzii decât să primesc produsul în 2 zile dar la preţ nejustificat. Dar cumpărătorii care nu au cultura shopping-ului (alt termen din romgleză, să fie primit) intră pe faimosul Gugăl, caută un aparat foto sau un obiectiv şi pe primele pagini vor fi afişate articolele de doi lei legate de faza asta. Şi, cum e românul diştept peste măsură, va zice „nu merită să cumpăr, uite ce au făcut şi cum au minţit”. Ceea ce înseamnă că, cel puţin pe termen scurt, o să cam sufere la capitolul vânzări. Părerea mea de blogger neavizat în domeniul PR-ului şi vânzărilor şi nimic mai mult.

    Cât despre ce zice Cristi M. mai sus, recte

    Sabi, de obicei trebuie sa stii sa faci “bad publicity”….cei de la F64 au facut o prostie si numai timpul va spune daca a dat rezultate. Totusi as vrea sa stiu, dupa cum spuneai, daca a refuzat cineva cadoul primit pentru ca am o vaga presimtire ca nu prea a fost asa….

    Slabă şansă. Pentru că acele cadouri (şi aici vorbesc de evenimente în general nu neapărat de conferinţa de presă organizată de F64) sunt privite de majoritatea jurnaliştilor şi blogger-ilor precum expresiile din EULA-urile soft-urilor pentru PC-uri: as is şi granted by default. De ce? Pentru că am venit la un eveniment şi trebuie să plec cu altceva în mână în afara ultimului model de cleverphone din dotare, nu-i aşa? Şi se mai miră lumea de ce se cere / oferă mită în România …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.