fbpx

Idei principale de la SMS Summer Camp 2020

În tabăra de social media organizată de revista Biz se bea. Mult. Mult. Dar nu doar atâta. Se și învață foarte mult și se discută serios despre social media, trenduri și strategii relevante de social media. De aceea m-am gândit să notez aici cele mai mișto idei, pe scurt. Nu pe larg că trebuie să veniți în tabără anul viitor, da?

Foto by @Mihnea Ratte

Înainte de a începe cu ideile principale din această ediție, vreau să vă asigur că tabăra se desfășoară în condiții de siguranță, atât legale cât și etice. Temperatură luată, măști vesele, distanțare, se dezinfectează în draci absolut tot, activitățile se susțin afară și în general toți avem grijă. Asta pentru oricine avea întrebări legate de asta.

Dilemele unui ambasador în social media – David Saranga

  • oamenii sunt în social media pentru a se informa și pentru a o da mai departe
  • tipuri de content postate de Ambasada Israelului în România – politică, antisemitism și memoria Holocaustului, valorile ambasadei și ale poporului israelian, topics tip non-conflict (lifestyle, medicina, mâncare, știri, energie) și postări personale sau de promovare a turismului în Israel
  • connect yourself with leading brands (și profită de toate acele noi conexiuni, crește alături de ei)
  • cele mai fructuoase colaborări – Biz, Magicamp
  • transparența este vitală în comunicare, indiferent dacă ce avem de comunicat este pe placul comunității sau nu
  • creativitatea te diferențiază de ceilalți și te ajută să evoluez cu adevărat (ce pot face acum pentru a ajuta, ce nu am mai făcut, cum pot influența în mod pozitiv viața comunității și în același timp să fiu creativ)
  • cum ieși cel mai bine din dileme? transparență, comunicare și respectarea valorilor
  • în pandemie au decis să folosească bugetul rămas pentru activitățile culturale astfel – au ales 10 actori care au citit 10 minute din cărți israeliene, au postat în social media și au fost plătiți pentru asta

Marketing Marriage: 10 Secrets from a client and an advertising agency working for 2 decades – Liliana Bock și Călin Coman

  • cum se păstrează relațiile pe termen lung între clienți și agenții?
  • Maresi și Handsome Advertising lucrează împreună de 20 de ani
  • Client – participă la proces, demonstrează cât de mult îți pasă, creează provocări mari și așteaptă oameni pregătiți pentru ele,
  • Agenție – marketing-ul este talent + știință iar creativitatea este un izvor comun, surprinde și nu te culca pe lauri,
  • It does not matter what you did for me, it matters what you did for me lately

Cristian China Birtafounder Kooperativa 2.0

  • Umberto Eco a zis că social media gives legions of idiots the right to speak
  • trebuie să îți cunoști clienții cu adevărat, nu să îți imaginezi ce vrei tu despre ei
  • adaptarea e cheia succesului – când clienții Kooperativa au cerut din ce în ce mai mult PR am făcut departament dedicat, acum ne pregătim să lansăm și departament de SEO, tot așa, la cererea partenerilor
  • indiferent cât de inteligent ești, nu ai nicio șansă să scapi de fake news – orice ai face vei da de unul și vei pica pentru câteva secunde o să crezi mai ales când e o știre pe care o preia și BBC News
  • tipuri de clienți în social media – cei care te caută, cei care caută categoria în care ești și cei care nu te caută
  • pentru toți trebuie să faci conținut care să le satisfacă o nevoie (te caută pe Google, trebuie să găsească site ca o carte de vizită, rețele sociale proprii, prezență în alte surse, testimoniale influenceri și tu tre să faci conținut propriu, ads, seo, activare influenceri)
  • cea mai mare provocare a marketingului este să facă față bulelor și să nu le ignore
  • pe Facebook sunt din ce în ce mai mulți clienți targetați de din ce în ce mai multe branduri
  • în pandemie foarte mulți au cunoscut digital-ul doar din perspectiva de consumator și au impresia că totul e gratis și se întâmplă de pe o zi pe alta

Georgiana Pană, Marketing Manager ANSWEAR.ro

  • clienții ne găsesc pe Facebook, Instagram blog și Youtube
  • de 5 ani pe Facebook am strâns 152.5K likes, 85% femei, 48% între 25 și 34 ani
  • un consumator de social media vrea să se relaxeze, să râdă, să învețe, să vb cu prietenii
  • Answear Top Ladies, proiect dedicat publicului țintă, interviuri cu 10 femei de succes care să inspire comunitatea
  • prima lansare a campaniei nu a funcționat pentru că nu era momentul potrivit (noiembrie versus martie când a mers)
  • Facebook nu trebuie să fie doar desore promovarea vânzărilor
  • dacă nu faci conținut relevant pentru comunitate, nu ai succes
  • pe Instagram sunt peste 31k followers, 74% femei, 25-34 e categoria principală
  • Instagram – 2 din 3 respondenți se simt mai aproape de influenceri, persoane publice și brandurile preferate
  • am dezvoltat un concurs de fotografie cu teme lunare relevante, juriu format din persoane publice, premii lunare – scopul campaniei este de a crește engagementul și de a oferi un motiv oamenilor să ne urmărească
  • din aprilie am schimbat toate temele stabilite din cauza pandemiei și apreciem că influencerii ne-au ajutat rapid
  • rezultate – aprox 1700 fani noi pe lună, creștere mare a mesajelor private și am promit multe mesaje de mulțumire din partea fotografilor amatori pentru că îi provocăm
  • fii flexibil și gata să schimbi strategia
  • alege momentul potrivit pentru orice campanie
  • noi grupuri, noi tipuri de public țintă se atrag prin proiecte specifice și foarte atent targetate

Bogdan Comănescu, Founder Accelera

  • prezentare dedicată TikTok
  • 137k într-o lună de folosire – Bogdan.Comănescu
  • am făcut un profil la propunerea unei cliente în ideea că să fac content pentru ca cei mici să învețe ceva acolo
  • trei zile am intrat zilnic și nu înțelegeam nimic din aplicație
  • 50 ani, consultant și coach, lucrez doar cu b2b, public speaker, fac strategie de vânzări
  • sunt pe Linkedin din 2010, Facebook din 2010, Youtube din 2011, Instagram din 2017, TikTok din iunie 2020
  • #invatapetiktok – mi s-a propus să fac câteva clipuri, apoi să vadă TikTok România și dacă le place să îmi susțină contul
  • diferența de cultură între Facebook și TikTok este fantastică
  • întrebări personale – cum să vorbești doar 59 secunde, cum vorbești cu adolescenții, cum te adaptezi unui domeniu nou
  • am făcut research avansat despre vizualizări
  • 15 iunie 2020 am postat primul clip – 200k vizualizări în prima zi
  • la 20 iulie 2020 același clip are cam 1 milion de vizualizări, 90k likes, 400 comentarii
  • mi-a luat 6 ore să înregistrez primul clip de 59 de secunde pentru că îmi era greu să mă încadrez în timp
  • subiecte – te minte? care sunt semnele minciunii? cum să îți controlezi sentimentele? cum să ai încredere în tine?
  • cele mai multe provocări – limbajul pe care nu îl înțelegeam, mesajele tragice, durata scurtă
  • concluzii? este cea mai periculoasa platformă de sm, este hipnotică, toți învață cum să capteze atenția in 2-3 secunde, nevoia de complet este fantastică, simplitatea utilizării este addictive, oricine poate să devină un tiktok-er de succes
  • cu siguranță este spectacolul planetei noastre
  • este o sursă fantastică de cunoaștere și învățare
  • este o nouă eră în marketing și publicitate – expunere mare, 15-17 secunde, atenție puțină, concurezi cu toată planeta

Debate – Care este cea mai bună rețea pentru branduri?

Image may contain: 6 people, including Alexandru Ion, Cristian Florea and Cristian Manafu, text that says 'WOW DEZBATEREA BIZ social media camp ※ You Tube goguci OH! AWESOME OMG'

Argumente Youtube – Alecsandru Imbuzan și Cristian Florea

  • audiență principală – 25-34 ani
  • pe anumite intervale de vârstă are audiență mai bună decât la TV
  • 15.000 oameni sunt creatori activi cu cel puțin o postare pe lună și au peste 2.5 milioane comentarii
  • diferențiatori – cum măsoară vizualizările, calitatea lor, cum îți livrează statisticile
  • exemplu campanie recomandată – Will It Blend?
  • exemple de micro-influenceri apreciați – Jamilla Cuisine, Mariciu și Ioneasca și Looloo Kids
  • are cel mai mare attention span pe care îl găsești la o rețea socială
  • oamenii consumă Youtube ca pe Netflix, pe telefon, tabletă, televizor etc
  • un clip are în medie 8 minute, dar sunt și vloguri de 2 ori cu super succes
  • e singura rețea SEO friendly – al doilea cel mai mare motor de căutare din România
  • poți să înțelegi foarte bine cifrele din statistici care sunt foarte detaliate și să îți cunoști cu adevărat publicul
  • comentariile sunt cele mai de calitate dintre toate cele 3 rețelele sociale prezentate
  • există stories și pe Youtube și rezistă 7 zile în platformă
  • singurul canal în care poți vizualiza contentul oriunde la aceeași calitate
  • singurul mediu în care poți face playlist-uri
  • poți să pui o reclamă de 5 secunde la care utilizatorul nu poate să dea skip
  • pe Youtube ai voie să pui clip cât de lung vrei și pe celelalte doar declinări
  • pe partea de siguranță și încredere Youtube e pe locul 1 și cel mai puțin implicat

Argumente TikTok – Cristian Manafu și Cristina Almășan

  • aplicația pe care poți posta conținut de max 60 secunde, ceea ce te obligă să fie mai concentrat
  • foarte multe tool-uri – hashtags, filtre, editare video, stickere, efecte, challenge-uri
  • oamenii de marketing trebuie să fie deschiși la această nouă aplicație în continuă creștere
  • 60% dintre utilizatorii de TikTok din România au peste 18 ani
  • 4.1 milioane utilizatori activi pe lună (date din iunie) – 2.3 milioane intră zilnic
  • timpul mediu petrecut în aplicație este de 61 de minute la noi
  • a reinventat conceptul de conținut livrat în formă scurtă
  • aproape 900 milioane de utilizatori la nivel global
  • ce pot face brandurile – hashtag challenge, efecte speciale,
  • exemplu Mirinda challenge – 41 milioane views, 2300 de încrieri – contul a crescut cu 10.000 urmăritori în 2 luni și au engagement de 25.3% per postare
  • Cristina Almășan a ajuns la 800k followers în mai puțin de un an
  • foarte multe inițiative de CSR
  • aici nu ai un insert de câteva secunde într-un clip de 60 minute ci un video dedicat sau 4-5 secunde din 10
  • live-urile sunt foarte dezvoltate și se dezvoltă fără oprire
  • în medie, un utilizator vede de 8 ori un clip de aici și cifrele mari în vizualizări din România
  • trimite notificări pentru fiecare challange nou și acestea apare în prima pagină
  • 80% din oamenii care sunt pe TikTok au postat măcar o dată
  • nicio altă rețea nu reușește să facă atâta user generated content

Argumente Instagram – Ionuț Costea și Alexandru Ion

  • 4.3 milioane useri în România
  • 32% sunt între 18 și 24 de ani și 30% între 25 și 34 de ani
  • 90% dintre utilizatori urmăresc cel puțin un brand și 78% dintre ei consideră că brandurile sunt populare
  • poți să folosești platforma cu influenceri de performance și influenceri de content
  • singurul loc în care poți spune cu adevărat că ai un portofoliu
  • rețeaua socială cea mai potrivită pentru influencing marketing
  • Foodpanda îl folosește foarte mult pentru performance marketing (știu sigur că acolo sunt clienții mei)
  • brandurile de aici sunt considerate entertaining și creative
  • Take Over – ai curaj să dai unui influencer contul să facă contul pentru tine
  • a nu se uita de highlights care sunt pentru totdeauna pe profil

Andrei Dunuță – Cum să faci o prezentare bună (Speakings)

  • toate prezentările au nevoie să fie vizuală
  • cei mai mari speakeri văd prezentarea, nu o memorează
  • a știi nu este egal a înțelege
  • dacă nu poți spune într-o singură propoziție toată prezentarea înseamnă că nu ai înțeles-o
  • discursurile proaste sunt scrise, nu gândite
  • harta mentală este o metaforă pentru toate prezentările mari
  • Waze te învață să faci o super prezentare – dai drumul la aplicație și începi cu finalul în minte, unde vrei să ajungi
  • e o diferență mare între titlul unei prezentări și ideea ei
  • cel mai bine e să vezi prezentarea în 5 linii – început, final, mijloc și 3 idei de content – la toate faci zoom in pe text
  • există oameni care vorbesc despre branding și pr și își dau cu brandul în cap susținând prezentări slabe
  • vorbitul în public este ca social media – este doar un instrument și atât, nu e obiectiv
  • nu confunda scena cu cabinetul de psihologie și evită să îți ceri scuze că ești obosit, nu ești pregătit, nu știai că ai prezentare, nu știi ce cauți acolo etc
  • vorbitul în public se antrenează
  • un speaker bun cunoaște conținutul, un speaker genial cunoaște publicul
  • nu ține aceeași prezentare pentru public diferit
  • începe cu o propoziție cheie care ține toată prezentarea
  • rezumatul se poate face în 10 cuvinte
  • un mesaj valoros pentru o prezentare este despre și pentru ceilalți
  • felul în care deschizi prezentare trebuie să fie în directă legătură, în oglindă cu felul în care o închizi
  • structura – chemarea la aventură, intriga, desfășurarea acțiunii, punctul culminant, deznodământul / soluția
  • povești, facts, analogie – obligatorii în toate prezentările
  • dacă te pierzi, nu uita firul roșu și nu te pierde cu firea
  • sindromul omului de marketing este că te îndrăgostești de propriile idei și nu poți renunța la ele
  • pacea e mai importantă decât dreptatea, dar în business nu le poți avea pe amândouă
  • în public speaking cea mai importantă resursă este timpul, oamenii îți dau din timpul lor deci asta te responsabilizează din prima
  • empatia nu este egală cu mila – diferența între “am emoții” și “am emoții, dar m-am pregătit bine”
  • când dai cifre mari te credibilizezi, când le traduci devi memorabil
  • top 5 greșeli #introduceri – scuzele, să spui că ai emoții, tot începutul e plin de informații despre tine și compania ta, formalități și o glumă (depinde, dar nu confunda asta cu faptul că ești interesant și află cu adevărat dacă ai umor)
  • cum încep – povestea personală, catch-phrase, cifre și statistici interesante pe înțelesul publicului, o întrebare retorică sau directă către public, un citat puternic și relevant
  • 2 greșeli #incheieri – finalul lipsă (cam asta a fost – arată că nu s-a pregătit, și-a vândut finalul ieftin) și finalul multiplu aka încheierea în încheiere
  • cum închei – anunță că vine finalul (dragilor, pt că mai avem 2 minute …), folosește abordarea CERC (leagă începutul de final), sumarizează, setează mesajul cheie, încheie cu un call to action
  • cu cât prezentarea e mai scurtă, cu atât e nevoie de mai multă tehnică
  • orice mesaj care poate fi spus, merită spus bine

Cristian Florea – How to grow on Linkedin

  • 2.9 milioane de conturi în România, public 35+
  • dacă faci ads, ai posibilitatea să ajungi prin Linkedin la 18% din populația din România
  • 80% din lead-urile B2B vin din Linkedin
  • e o platformă cu un potențial enorm
  • conectează-te cu cine trebuie – persoane care ar interacționa cu contentul tău, care creeaza conținut bun, care au comunități mari și care pot deveni clienții tăi
  • optimizează-ți profilul – așa descoperi cum te-au găsit oamenii, la ce companii lucrau și ce funcții aveau
  • creează conținut măcar o dată pe săptămână
  • durata de viață a unei postări e cam între 7 și 15 zile
  • folosește regula 4-1-1 – 4 utile pentru comunitate, 1 despre tine din surse externe și 1 despre tine stil vânzare
  • nu da share și atâta, adaugă și opinia ta personală
  • folosește primele cuvinte în loc de titlu
  • folosește hashtags relevante, te ajută să crești pentru că sunt mulți care urmăresc doar așa content
  • lasă rânduri libere, nu face un bloc de text greu de citit și folosește liniuțe, bullets etc pentru vizibilitate
  • interacțiunea cu ceilalți te ajută să îți crești contul, răspunde la toate comentariile, mergi pe profilul lor și comentează dacă simți că ai ceva util de zis
  • analizează-ți audiența (ala descoperi unde lucrează cei care interacționează cu tine, ce funcții au și din ce orașe sunt)
  • ai răbdare – postările primesc engagement la 2-3 zile după ce ai publicat
  • fă-ți un plan de content din timp
  • petrece timp pe Linkedin ca să înțelegi ce fel de conținut fac ceilalți și ce tip de conținut funcționează mai bine
  • idei de conținut – recomandări din experiența ta, știri, citate, studii, știați că, discursuri TED care ți-au plăcut etc
  • un click din ads te costă între 2 și 5 euro
  • conturile personale sunt mult mai de succes decât cele de brand

While you can potentially get broad reach on Linkedin, the real power is in the quality of the comments, feedback and engagement from non-anonymous professionals.

Bravo sponsorilor care au sprijinit tabăra: Siviero Maria, FoodPanda, Eisberg, Shan’shi, Answear, Condimental, Caroli, Lillet, Jameson, Diverta, Lidl, Somersby și 1664blanc.

Hai și tu în tabără data viitoare. Promit să nu regreți 🙂

Sabina Cornovac

Content Creator & Social Media Manager din 2008

View all posts by Sabina Cornovac →

One thought on “Idei principale de la SMS Summer Camp 2020

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.