Scriu pe blogul acesta de aproape 10 ani și acum 6 ani am inaugurat rubrica de social media. Nu am făcut-o organizat însă, iar acum este momentul! De aceea am început proiectul editorial #ÎnvațăSocialMediacuSabina și sper să vă fie de ajutor. Unele articole o să fie cu resurse, altele cu super noutăți analizate de mine și majoritatea o să fie cu lecții pentru începători 🙂 De ce? Pentru că nu cred că există suficiente informații pentru ei și mereu e loc de mai bine.
În primele 4 episoade am aflat de unde să începi, ce schimbări sunt la notificările Facebook, ce să nu faci niciodată în social media, ce să faci ca social media manager și cum să îți promovezi conturile de social media. Le găsești pe toate aici. Astăzi e rândul unui articol tare drag mie. A doua parte dintr-un “catalog” cu 5 DA și 5 NU dacă vrei să lucrezi în social media, direct de la Marian Hurducaș, fondator al agenției Necktie. E unul dintre oamenii în care am totală încredere și pe care îi recomand mereu în acest domeniu. So, spor la citit:
Vreau să fiu Social Media Manager. Ce să fac? Corect e “Ce să nu fac?”. Pentru că data trecută când am vorbit despre 5 lucruri din categoria “Ce să faci”, am promis că revin cu alte 5 lucuri din cealaltă parte, adică “Ce să nu faci”.
Mi-aș dori să știi partea asta când te apuci de social media management, pentru că lucrurile nu se rezumă doar la ce trebuie să faci, că asta ți-o spune toată lumea. Ce să nu faci – asta nu-ți spune nimeni.
Gata? Începem.
Hurducaș, vreau să fiu Social Media Manager. Ce să nu fac? Pfu, acest capitol poate fi interminabil. Pot vorbi la nesfârșit despre el. E complex. E deprimant pe alocuri. E mină de aur. E resursă.
1.Nu-ți fie teamă să ceri bani pentru munca ta
Fie că ai șansa să te angajezi într-o organizație, fie că ești freelancer sau îți faci un SRL, nu-ți devaloriza munca și cunoștințele. Nu-ți lua ca reper piața și nu te raporta la cel mai prost sau mai bun din domeniu. Învață să-ți evaluezi efortul și cunoștințele, apoi cere un preț corect din punctul tău de vedere. “Corect” se poate traduce în multe moduri, dar traducerea și adaptarea în contextul tău se rezumă la a nu te frustra. Dacă banii pe care îi primești nu-ți produc frustrare, atunci e bine.
Nu-ți face griji dacă nu știi din prima cât să ceri, vei învăța de la contract la contract cum să-ți evaluezi eforturile. Mie mi-a luat vreun an și jumătate să mă prind cum trebuie să fac prețurile corect. Aaaaa și nu da prețuri niciodată după fața omului cu care vorbești sau după notorietatea și puterea brandului. Aplică același preț și pentru SC Duamne ajută SRL și pentru numărul 1 din Top 500.
2.Nu accepta pozi’ia de executant
Evită pe cât posibil să te dezici din start de asta. Nu merge pe ideea că docilitatea te va ajuta să supraviețuiești. Dacă o faci, nu va exista pe pământul ăsta om mai frustrat ca tine. Recunoașterea profesională funcționează la fel de bine ca banii pe care-i primești în cont, deci e importantă pentru stima față de tine, pentru rezultatele tale și dezvoltarea ta. Ține minte că ai semnat un contract pentru că ești în poziția de specialist și cineva a apelat la tine pentru abilitățile tale. Și fă bine și amintește-i și acelui cineva pentru ce te-a angajat.
Nu fii yes man. Fii cu personalitate și cu siguranță de sine. Vei pierde clientul că nu execuți întocmai, deși i-ai explicat că e greșit? Atunci renunță. Vor fi momente când trebuie să faci și un compromis, dar trebuie să înveți să le recunoști.
3.Evită să fii cea mai deșteaptă persoană din încăpere
Probabil că asta…. ba nu, nu probabil. Ăsta chiar a fost cel mai greu lucru pe care a trebuit să-l învăț.
Sunt arogant, plin de mine, sarcastic, ironic și cred că-s foarte deștept și știu mai multe ca majoritatea. Așa am fost de când mă știu, am încercat să schimb ceva când am conștientizat, nu mi-a ieșit și am decis că e musai să învăț să trăiesc cu mine. Mi-am asumat toate defectele astea și le-am transformat în atuuri. Cum mi le-am asumat? Am mers invers până am ajuns la Marian prostul. Marian prostul nu a mai inhibat pe nimeni, a învățat să asculte, să renunțe rapid la dispute pe anumite subiecte și nu a mai simți nevoia să spună că știe, nu a mai fost antipatic nimănui, și-a făcut prieteni și început să afle informații pe surse din branșă. De atunci, de când am învățat să fiu prost, nimic nu a mai fost la fel. Te incurajez, deci, să fii cea mai proastă și rezervată persoană din încăpere. Măcar de test.
4.Nu te da hater. Tu trebuie să-ți faci prieteni.
Am fost hater. Dacă te uiți din nou la punctul 3, o să înțelegi de ce. Vânam greșeli și odată ce le prindeam le puneam la panou în secunda următoare. Ce-am rezolvat? Nimic bun. Credeam că așa o să fac lumea mai bună. Well… I did not.
Ține minte că la noi în societate nu există critică constructivă, ci doar critică. Oricât de bine intenționat ai fi, nu o să reușești să nu-l faci pe celălalt criticat. De ce? Din cauza background-ului socio-cultural.
Din cauza haterelii asteia am avut mult de furcă cu reînnoirea relațiilor stricate din presă, marketing, pr sau blogging. Și tu, făcând comunicare, ai nevoie de toată lumea. E drept, nu trebuie să placi tuturor, dar relații cordiale poți menține cu o majoritate covârșitoare. Nu trebuie să-ți placă nimeni 100%, e de ajuns să apreciezi un lucru la cineva ca să-ți tai greața, dacă vrei să-i zicem așa.
Be friendly, help people. Și nu-ți da cu părerea despre nimeni până nu ajungi să interacționezi personal. S-ar putea să greșești analizând doar aparențele.
5.Nu ignora limba română.
E important ca tu să vorbești și să scrii corect. Crede-mă, nu-ți permiți nicio scăpare. Un typo merge, dar gramatica stâlcită nu. Respectul și credibilitatea-ți sunt strâns legate de acest aspect. Iar dacă nu ai siguranță pe cunoștiințele de limbă română, nu-i nicio rușine să ceri sau să cauți ajutor. Un profesor de limba română te costă în jur de 280 – 300 de lei pe lună.
Și cu asta am teminat partea a doua. Dacă vrei să-mi spui ceva, mă găsești… peste tot! 🙂
Bonus 1, prima parte a articolului, despre 5 DA-uri pe care să le faci dacă ești Social Media Manager
Bonus 2 de la Sabina, iată câteva greșeli pe care le poți face dacă lucrezi în social media.
Bonus 3 de la Sabina, iată ce să nu faci în Social Media, în general, mai pe scurt 🙂
—————————————————————————————-
Sunt Community Marketing Coordinator cu o experiență de aprox 10 ani dintre care 5 ani de management. Am lucrat ca freelancer sau angajat pentru branduri precum F64, RCS&RDS, Autovit, Mercador, Nutline, Fiesta, PaginaMedicala.ro, Dentist.ro etc. Susțin cursuri, workshop-uri și prezentări despre social media & community. În plus scriu pe blogul SabinaCornovac.ro din aprilie 2008. Află mai multe despre mine aici. Citește toate articolele din categoria #ÎnvațăSocialMediacuSabina. Și hai pe grup să discutăm aici.