fbpx

Scriu pe blogul acesta de aproape 10 ani și acum 6 ani am inaugurat rubrica de social media. Nu am făcut-o organizat însă, iar acum este momentul! De aceea am început proiectul editorial #ÎnvațăSocialMediacuSabina și sper să vă fie de ajutor. Unele articole o să fie cu resurse, altele cu super noutăți analizate de mine și majoritatea o să fie cu lecții pentru începători 🙂 De ce? Pentru că nu cred că există suficiente informații pentru ei și mereu e loc de mai bine.

social media

În primele 12 episoade am aflat de unde să începi, ce schimbări sunt la notificările Facebook, ce să nu faci niciodată în social media, ce să faci sau nu ca social media manager, cum să îți promovezi conturile de social media, ce exemplu pozitiv am eu pentru voi, cum folosesc eu Save de la Facebook,  care sunt ideile principale după Future of Media 2017, ce noutăți aduce Facebook’s Year In Review, care sunt cei mai importanți KPI și 30 de articole de pe blogul meu, despre social media.  Le găsești pe toate aici. Astăzi e rândul unui articol pe care mi l-am dorit mult. Am invitat o serie de specialiști în social media, pe care eu îi admir și respect, să răspundă la întrebarea următoare:

Cum ai caracteriza social media în 2017 și ce așteptări ai pentru 2018?

Cinci dintre ei și-au făcut timp să răspundă și mă bucur mult să vă ofer aici câteva opinii pe care merită să le analizați:

Vali Petcu – blogger și consultant online

Nu știu dacă s-a schimbat ceva față de anii trecuți. Am văzut câteva campanii cu oameni din online la TV (Bromania pentru Vodafone, aia cu mesajul teribil “câți vloggeri încap în 5€”), am văzut oameni care fac reclame la 5 mărci de haine diferite în aceeași săptămână, am văzut aceeași strategie de a arunca cu banii în toate direcțiile pentru a se obține măcar o urmă de rezultate, am văzut câteva campanii tip reacție rapidă la crize de imagine.

N-am așteptări de la 2018. Nu cred că o să rupă cineva pisica și o să spună “stop, nu mai băgăm bani aici, pentru că nu iese nimic”, se va merge tot pe “facem campanii cu preferații lui șefu, că nu trebuie să avem rezultate”. Cât privește creatorii de conținut, n-o să vedem nici în 2018 urme de coloană vertebrală sau strategii pe termen mediu și lung, o să fie tot “ce dacă blogul meu se încarcă oribil, nu-mi pasă de cititori, banii să vină” și “laud tot ce prind”.

Matei Psatta – Head of Marketing Vola.ro

Pe scurt, 2017 mi s-a părut anul pubertății pentru social media (s-a popularizat conceptul de fake news, am aflat că nu toate-s roz, ne-am dat de câteva ori cu curul de pământ și am făcut drame, uneori cu sens, alteori fără).

Sper ca 2018 să fie “primul an de facultate”, ăla în care începem să acceptăm realitatea din jurul nostru, să vedem lumea cu bune și cu rele, s-o acceptăm așa cum e și, cu puțin noroc, să încercăm să facem mai mult bine decât rău.

Cristian Manafu – blogger, organizator de evenimente business-to-business, trainer și consultant SM

2017 este anul în care două mari tendințe s-au sedimentat în România: influencer marketing și video blogging-ul. Deși nu sunt curente noi, cele două arii au avut cel mai bun an de până acum și o recunoaștere mare în rândul brandurilor.

Practic, o dată cu implicarea influencerilor în campanii și cu folosirea YouTube ca platformă de comunicare dincolo de clasicele reclame, s-a dat start într-o nouă cursă. Ce înseamnă această cursă? Apariția mai multor influenceri și a agențiilor dedicate – deja avem cel puțin cinci inițiative de acest gen – și tranziția de la “nice to have” la “must have” pentru YouTube în campaniile viitoare.

Cele două zone din social media, pe alocuri complementare, vor continua să crească în 2018, de aceea cred că nu apariția unei noi platforme sau dezvoltarea uneia deja existente va fi tendința anului urmator, ci mai degrabă tendințele din 2017 vor înflori în următoarele 12 luni.

Cristian China-Birta – antreprenor, consultant, blogger

Pe (foarte…) scurt.

2017 a fost anul în care a crescut masiv procentajul celor care și-au dat seama că a fi prezent ca brand în social media nu mai este fiță, nu mai este hipsterism, ci o componentă importantă din mixul de marketing (căci acest mix rămâne sfânt!). Doar că această creștere a venit la pachet cu mindsetul greșit, în cazul multor branduri, pe care mindset l-aș traduce cam așa: ”ia să băgăm noi vreo 300 de Euro în social media asta și să vedem care-i șmecheria”. Well, fix cu aceeași atitudine i-a tratat și social media pe aceștia.

În 2018 aștept să văd nu doar bugete mai mari direcționate înspre zona de social media, ci și bugete gândite în baza unei strategii, cu un obiectiv clar stabilit și cu așteptări setate la modul profesionist (care înseamnă, printre altele, și realist). Pentru că – furculition – dacă nu discutăm despre bani mai mulți, nu avem cum să discutăm despre rezultate mai bune. Mai ales în condițiile în care 2018 va fi un an tare ciudat din punct de vedere al contextului în care activăm (schimbări de algoritm la facebook, GDPR, proiectul de lege a copyrightului etc.).

Alexandru Negrea – consultant în social media, owner at Social Smarts

În 2017 social media nu s-a schimbat foarte mult din punct de vedere comunicare și strategie, dar a fost primul an în care s-a vorbit serios despre manipularea care poate fi făcută ușor folosind aceste medii. Reprezentanți de la Facebook, Google și Twitter au ajuns în fața instanțelor de judecată și au făcut declarații sub jurământ, deci dacă nu era suficient de mainstream, începând cu 2017 social media a trecut de la jucărie la instrument serios de comunicare.
În 2018 mă aștept să mai treacă câteva companii în barca cu strategii sănătoase pe termen lung și să vedem mai mult conținut educațional în defavoarea conținutului ușor de mestecat ce are doar capacitatea de a aduna like-uri. Evident, dacă vorbim de funcționalități discuția e mult mai lungă – avem transmisiunile live în focus, avem video ca principală direcție de conținut, avem influențatori care trec deja din internet către media tradițională (tv, outdoor).
O să fie un an în care se vor face mai multe calcule, pentru că a crescut foarte mult posibilitatea unei crize de PR în cazul companiilor care nu pun accent pe evitarea discriminărilor de orice fel, pe diferențele dintre sexe și așa mai departe. Plus niște reguli exagerate de la Facebook și Google, că momentan au probleme la capitolul ăsta și nu prea pot rezolva problema altfel decât prin niște abuzuri.

Cristian Florea – blogger și Social Media Manager Kooperativa 2.0

Dacă ar fi să caracterizez anul 2017 din social media românească într-un singur cuvânt, aș spune „profesionalizare”.

Pentru 2018 cred că cel mai potrivit cuvânt ar fi „schimbare”, pentru că noi, creatorii de conținut, trebuie mai mult ca oricând să venim cu idei și încercări noi în ceea ce privește activitatea din social media, fie că vorbim de conținutul creat pentru conturile de brand sau nu. Iar publicul are din ce în ce mai multe așteptări de la noi, iar asta ne va ajuta să ne setăm mindesetul potrivit.

La final, îmi permit să ofer și eu un răspuns la această întrebare:

Sabina Cornovac (adică eu) – Content Manager SavaBros

2017 a fost un an al încercărilor. Am încercat iar să aplicăm tot ce se spune pe la conferințe, am încercat să facem mai mult decât vorbim. Uneori ne-a ieșit, dar de prea multe ori nu. Păcat că suntem în 2018 și încă încercăm să ne facem site-urile mobile friendly …

2018 sper să fie mai mult decât oricând despre fairness, comunitate și content. Mai mult despre ei și mai puțin despre noi. Mai mult despre calitate și conținut. Sau măcar să facem pașii corecți în direcția asta.

Bonus – Branduri, vloguri, bloguri şi influenceri în 2018 cu Alex Ciucă

Bonus – Top Social Media Trends That Will Take Over 2018

Top Social Media Trends That Will Take Over 2018 [Infographic] | Social Media Today

Pentru orice întrebări sau sugestii de viitoare articole, știți deja unde mă găsiți 🙂

—————————————————————————————-

Sunt Community Marketing Coordinator cu o experiență de aprox 10 ani dintre care 5 ani de management. Am lucrat ca freelancer sau angajat pentru branduri precum F64, RCS&RDS, Autovit, Mercador, Nutline, Fiesta, PaginaMedicala.ro, Dentist.ro etc. Susțin cursuri, workshop-uri și prezentări despre social media & community. În plus scriu pe blogul SabinaCornovac.ro din aprilie 2008. Află mai multe despre mine aici. Citește toate articolele din categoria #ÎnvațăSocialMediacuSabina. Și hai pe grup să discutăm aici

 

Poate vrei să citești

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.