fbpx

Peste 50 de idei de la Iulian Stanciu despre situația e-commerce în România

GPeC a organizat un prim live cu specialiști din domeniul e-commerce menit să ajute cu adevărat industria. Primul invitat a fost Iulian Stanciu, CEO Emag.

Am notat pentru voi câteva idei principale aici și m-aș bucura mult să dați mai departe acest articol, poate chiar va ajuta pe cineva. Pentru cine vrea să asculte, aveți AICI live-ul.

  • încă din ianuarie am simțit că vin problemele
  • e foarte important să fim raționali în perioada asta și să vedem ce putem face pentru a trece mai bine
  • vom avea cel puțin 3 luni grele, cu scenarii mai pesimiste care se duc la 6-9 luni, epidemiologic vorbind
  • criza financiară o să fie diferită de cea din 2008 pentru că se oprește brutal activitatea din multe sectoare
  • va trebui să trecem frontal prin criza asta, o să supraviețuiască cei care se adaptează și se informează din surse credibile pentru informații relevante
  • adaptarea comportamentului personal și al business-ului este vitală
  • legat de ecommerce s-au schimbat 3 comportamente mari – work from home făcut pe repede înainte (la Emag 60% wfh acum), apoi învățatul la distanță și apoi protecția, prevenția și izolarea care au dus la schimbări de comportament de consum
  • tot ce înseamnă digital și tehnologie are de câștigat, în anumite zone există o accelerare a unor trenduri (de exemplu plata cu cardul a crescut de la 38.40% la peste 60% și în București este 75% acum)
  • ecommerce este un domeniu care va crește din punct de vedere al cotei de piață
  • categorii de produse care au fost puternic afectate: auto (în martie scădere 20% față de anul trecut), fashion -17%, gadget-uri, foto și audio scăderi de 30%, cosmetice -30%
  • categorii de produse care cresc puternic: home&deco, curățenie creștere de 10-20 de ori, termometre, purificatoare de aer, îngrijire copii și animale și personală, electronice (laptop, imprimante etc) dublare față de anul trecut, televizoare cu 20% pe plus, console pentru gaming triplare, 50% creștere pentru frigidere, de 5 ori mai multe mașini de pâine, 50% la produse de îngrijire personală, fitness triplare, 20% mobilier pentru wfh, birotică și cărți cam 50%
  • față de anul trecut vânzările Emag sunt în creștere cu 35%, cu 15% peste o perioadă normală
  • estimăm un necesar de 10-15 milioane de măști pe săptămână în România (China a început să exporte iarăși)
  • ne așteptăm să crească mult zona de second hand
  • ultimele 6 săptămâni în China retailul tradițional a avut o scădere de 66% iar zona de online a fost la fel, nici creștere și nici scădere
  • e posibil să avem o creștere ușoară în e-commerce-ul românesc la nivel de an, dacă stocurile sunt ok și dacă și curierii își fac treaba
  • noi am mărit stocurile deja acolo unde am estimat că va crește cererea sau unde fabricile vor avea întârzieri
  • lucrăm continuu și zilnic cu producătorii pentru a adapta necesarul
  • cel mai tragic este în zona de fashion unde trebuie să dai comenzi și cu 6 luni înainte
  • curierii funcționează foarte bine, au fost receptivi toți și au adaptat fluxurile de protecție și igienă
  • volume de livrare din partea de e-commerce au crescut mult, însă au scăzut cele din zona de B2B deci ei acum au capacitate și livrează bine
  • peste tot în lume curierii sunt considerați niște eroi pentru că au ajutat pe toată lumea și unii doar prin ei pot să aibă mâncare și cele necesare
  • de aceea e foarte important sa încurajăm plata cu cardul, sau înainte, ca să nu mai existe contact fizic între curier și client (plus că banii sunt foarte murdari)
  • lucrăm acum la Emag Ads prin care sellerii pot să își promoveze produsele în paginile de căutare (va funcționa pe CPC)
  • în Emag Marketplace sunt 20.650 de selleri activi, 55 și-au suspendat activitatea în ultima lună și vin mulți noi din offline (este o oportunitate pentru toată lumea)
  • pe categoria de sănătate am dat comision 0 tuturor sellerilor
  • am implementat un regulament prin care avem dreptul să suspendam selleri care speculează cu prețul produsului sau cu taxa de livrare (am suspendat până acum 1000 de produse și pe câțiva i-am reziliat cu totul – cam 10 acum)
  • am plătit mult mai repede toți banii către selleri și am implementat o comunicare săptămânala prin care discutăm cu ei despre protecția sănătății lor și a angajaților și despre adaptarea afacerii la criza actuală
  • foarte importantă este respectarea promisiunii de livrare
  • clienții care o să capete încredere în ecommerce o să și rămână după criza
  • pentru noi sănătatea angajaților este foarte importantă, de aceea avem medic disponibil 24/7, toți au mănuși, dezinfectanți, măști și distanța dintre ei este de 2 metri, li se ia temperatura constant și sunt monitorizați, iar persoanele vulnerabile sunt acasă cu plata integrală a salariului
  • dacă avem om depistat pozitiv – avem tracking pe fiecare om pe unde merge de acasă până înapoi acasă, i-am împărțit pe mașini mai mici nu autobuze mari, știm fiecare cine lucrează unde și așa o să știm cine a fost în contact cu persoana respectivă
  • este foarte important că atunci când primești un colet să eviți partea de plastic și de carton, doar așa ca să ai siguranța că totul este ok
  • în acest moment productivitatea wfh este mult mai mare decât înainte, asta și pentru că acum e și adrenalina situației și sunt toți implicați și vor să contribuie cu adevarat
  • e foarte importantă comunicarea, online, așa cum se poate ea, organizarea task-urilor și o disciplină si planificare militărească
  • legat de campaniile de marketing – depinde ce obiective ai, dacă ai sau nu stoc, dacă poți avea grijă la preț ca să nu pierzi, dacă te poți adapta cu adevărat la online,
  • la TV nu cred că se mai merită să ai reclame în prime-time, mai ales dacă nu ai un mesaj adaptat bine contextului
  • în perioada asta nu trebuie să uite nimeni de comunicarea către angajați, către parteneri și către clienți, sunt 3 paliere fundamentale care chiar te vor ajuta
  • pe viitor clar Work from Home va continua și va cunoaște o adevărată creștere, de la 5-10% la 30%, iar asta va schimba multe (echipamente, destinație livrare, transportul decongestionat, consum mașini, nevoia de spații de birouri poate o să scadă, anumite cheltuieli specifice pentru companii o să scadă, deci multe lucruri o să se optimizeze până la urmă)
  • apoi învățământul online o să crească și asta e foarte bine dacă ai un profesor foarte bun și o tehnologie adaptabilă, dar pentru asta schimbarea trebuie să vină de la minister și inspectorate
  • statul o să fie nevoie să facă ce nu a reușit în 10-20 de ani, digitalizarea, pentru că altfel nu o să mai încaseze bani (dacă nu mai poți plăti la ghișeu și cash-ul este descurajat) – asta este o oportunitate foarte mare pentru tot ce înseamnă economia digitală și companiile care au capacitatea să ofere aceste servicii
  • mă bucur că a existat deschidere din partea oamenilor din partea statutului care s-au consultat cu grupurile de antreprenori, cred că au reacționat bine dar nu avem foarte mult spațiu de acțiune așa cum are Germania (care nu are deficitele noastre, ba din contra, are excedente)
  • cred că în online va exista o ușoară scădere și apoi o mică creștere
  • cred că vom avea 3-5 luni grele și apoi va urma perioada de revenire
  • pentru a ne păstra clienții e foarte important să nu abuzăm de prețuri, să oferim produse de calitate, să avem grijă la termenii de livrare, este momentul în care putem cu adevărat să demonstrăm că e-commerce chiar ajută comunitatea
  • cel mai important este cash-ul acum, pentru că nu lipsa profitului te omoară ci lipsa banilor
  • apoi partea de revenue este o consecință a evoluției pieței
  • să considerăm că avem 1-2 ani în care muncim mult și câștigăm puțin
  • IT&C contribuie acum cu 6% la PIB-ul României
  • fiecare țară trebuie să stabilească clar care sunt asset-uri ei și să acționeze în consecință
  • Polonia este un exemplu de bune practici în e-commerce
  • noi la depozit angajăm 50-100 de oameni pe săptămână pentru a face față cererilor
  • zona de încredere este foarte importantă și asta se face cu content calitativ și retur ușor și rapid
  • clienții care devin fani sunt cei care au o problemă, le este rezolvată rapid și apoi capătă încredere și încep să te promoveze organic
  • trebuie să ne gândim cu ne putem ajuta noi pe noi, în primul rând, și apoi cum va acționa statul

Recomandare de final de la Iulian

Să ne pregătim pentru o perioadă grea și să muncim fiecare ce ține de el pentru a face lucrurile mai bine. Nu cred că are rost să ne panicăm, e important să fim realiști dar în același timp trebuie să acționăm. Să înțelegem că trebuie să ne ajustăm comportamentul individual sau de business. Să respectăm deciziile luate de autorități și să îi susținem unde se poate. Să fim solidari și solitari. Să nu ne pierdem speranța, până la urmă lucrurile o să fie bine!

Sper că a fost util acest rezumat și vă încurajez să dați mai departe acest articol, sigur să fie util multora!

Sabina Cornovac

Content Creator & Social Media Manager din 2008

View all posts by Sabina Cornovac →

2 thoughts on “Peste 50 de idei de la Iulian Stanciu despre situația e-commerce în România

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.